Najwyższa Izba Kontroli już siedem lat temu zakwestionowała jako niezgodne z prawem praktyki pobierania przez TBS oprócz czynszu (art. 28 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego) oraz opłat niezależnych od wynajmującego (art. 9 ust. 5 w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy o ochronie praw lokatorów) także opłat dodatkowych, np. za konserwację anteny, domofonu, za konserwację wodomierzy itp (wydatki te powinny być już pokryte w ramach uzyskiwanego przez TBS czynszu)
Tu link do raportu:
https://www.nik.gov.pl/plik/id,1584,vp,1770.pdf
W 2011 roku Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał za niedozwolone praktyki odcinania dostaw mediów do zadłużonych lokali i żądania opłat za ponowne ich załączenie:
https://decyzje.uokik.gov.pl/bp/dec_prez.nsf
Może warto sprawdzić, czy Państwa TBS zawsze postępuje w stosunkach z najemcami zgodnie z prawem. Informacje, jakie to są faktycznie prawa, znajdą Państwo w np. książce
Ewy Bończak-Kucharczyk: Towarzystwa Budownictwa Społecznego w świetle obowiązujących przepisów, która jest dostępna w internecie: https://books.google.pl
Jeżeli TBS narusza Państwa prawa, mogą Państwo wystąpić do Sądu lub zgłosić sprawę np. do:
– do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta https://www.uokik.gov.pl/delegatury_uokik.php
– właściwego Miejskiego lub Powiatowego Rzecznika Praw Konsumenta
– Najwyższej Izby Kontroli nik@nik.gov.pl