Dwie metody na szybką sprzedaż mieszkania!

Właściciel mieszkania, który chce dziś sprzedać swoją nieruchomość, stanie przed dość trudnym zadaniem, bo w dzisiejszych czasach, średnio na sprzedaż własnego „M” (przy zachowaniu w miarę rynkowej ceny), należy czekać co najmniej kilka miesięcy. Dla porównania – rok temu proces sprzedaży trwał miesiąc lub dwa.

Powstaje więc pytanie: sprzedawać samemu? Czy zdecydować się na współpracę ze specjalistą od nieruchomości? Za chwilę odpowiemy sobie na to pytanie, jednak wcześniej przeanalizujmy nakład pracy, jaką musimy włożyć i możliwe korzyści, jakie możemy zyskać, sprzedając mieszkanie samemu:

Sprzedaż mieszkania na własną rękę

Samodzielna sprzedaż mieszkania będzie z pewnością czasochłonna i będzie wymagać od nas niemałego zaangażowania. Przygotowując się do sprzedaży nieruchomości, należy wcześniej skompletować kilka bardzo ważnych dokumentów i wyciągów, koniecznych do zawarcia transakcji. Niezbędne w tym celu okażą się:

  • wypis lub numer księgi wieczystej,
  • dokument potwierdzający tytuł prawny do sprzedawanego mieszkania, chodzi tu np. o akt notarialny bądź postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku,
  • zaświadczenie dotyczące braku zameldowanych osób w lokalu, dokument taki wydaje gmina lub urząd miasta,
  • zaświadczenie o niezaleganiu w opłatach administracyjnych, dokument wydają spółdzielnia mieszkaniowa lub wspólnota mieszkaniowa,
  • potwierdzenie opłacania bieżących rachunków za media,
  • potwierdzenia opłacenia podatku od nieruchomości lub opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste gruntu,
  • zaświadczenie określające, czy nieruchomość znajduje się w obszarze rewitalizacji,
  • świadectwo charakterystyki energetycznej,
    • w przypadku gdy właściciel nabył nieruchomość w drodze spadku: akt notarialny, poświadczenie dziedziczenia, lub prawomocne postanowienie sądu o nabyciu spadku,
    • w przypadku gdy właściciel nabył mieszkanie w drodze darowizny: akt notarialny, umowa darowizny.

W przypadku darowizny – dodatkowo niezbędne będzie (dla darowizn od roku 2007) zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o tym, że podatek od spadków i darowizn został uregulowany, lub że nie był należny.

…niestety to dopiero początek formalności, bo po skompletowaniu powyższych dokumentów, przychodzi czas na właściwe ustalenie ceny nieruchomości, sporządzenie chwytliwego ogłoszenia, robienie zdjęć i ich obróbka oraz zamieszczanie ogłoszeń w prasie lub serwisach ogłoszeniowych, takich jak np.:

  • Gratka,
  • Otodom,
  • OLX,
  • Gumtree,
  • serwisy lokalny,
  • grupy społecznościowe,
  • itd.
Koniecznie sprawdź  Koniec handlu mieszkaniami TBS ?

Niestety większość z wymienionych serwisów wymagać będzie rejestracji i opłaty za umieszczenie ogłoszenia, często koszt jednego ogłoszenia wynosi od 50 do 249 zł za ogłoszenie bez promowania, wyróżnień i podbić.

Dobrym pomysłem okazuje się też rozwieszenie na balkonie sprzedawanego mieszkania dużego banery z napisem: „Mieszkanie na sprzedaż”, koszt zamówienia takiego małego baneru, to około 50 do 100 zł – a więc dalej brniemy w koszty, bez gwarancji zwrotu poniesionych kosztów.

…a może po prostu pójść na łatwiznę i sprzedać mieszkanie od ręki? Jeśli choć trochę Cię to zainteresowało, przejdźmy do omówienia kolejnego sposobu na sprzedaż mieszkania:

Profesjonalny skup nieruchomości

Firmy kupujące profesjonalnie mieszkania posiadają spory kapitał, doświadczenie w obrocie nieruchomościami, i nie rzadko własne ekipy remontowe.

Korzystając z usług takiej firmy, można łatwo i przede wszystkim szybko sprzedać swoją nieruchomość. Przeważnie transakcja zaczyna się od zgłoszenia właściciela nieruchomości przez formularz online, dostępny na stronie firmy skupującej nieruchomości – tak jak w przypadku choćby firmy: Kupimy-nieruchomosc.pl:

jak-szybko-sprzedac-mieszkanie

Po wypełnieniu formularza on-line lub telefonicznej rozmowie z przedstawicielem firmy przyjeżdża na miejsce rzeczoznawca, który zaproponuje cenę, lub wysłucha Twojej oferty, jeśli z jakichś przyczyn nie porozumiesz się z przedstawicielem firmy co do ceny mieszkania – nie poniesiesz w związku z tym żadnych kosztów.

Jeśli natomiast dojdziecie do porozumienia, pieniądze otrzymasz bardzo szybko… tuż po podpisaniu aktu notarialnego

„Trudne mieszkanie” też się sprzeda!

Warto wspomnieć (bo wiele jest na rynku mieszkań problematycznych), że firmy zajmujące się profesjonalnie zakupem mieszkań, korzystając z grona specjalistów i własnego doświadczenia, będzie zainteresowana także zakupem mieszkania, które np.:

  • jest zajęte przez komornika,
  • jest po pożarze,
  • jest po zalaniu,
  • jest obciążone hipoteką,
  • a także mieszkanie z częściowym udziałem wielu spadkobierców.

Jak widać, takie firmy działają kompleksowo, maksymalnie odciążając właściciela mieszkania od różnych formalności.

Koniecznie sprawdź  TBS dla młodych naukowców

Podsumowanie

Jak widać na załączonej tabelce, najszybciej mieszkanie można sprzedać, korzystając z usługi firmy, który specjalizuje się w profesjonalnym zakupie nieruchomości, czas oczekiwania jest najkrótszy i do tego nie trzeba angażować się w liczne, czasem skomplikowane formalności związane ze sprzedażą mieszkania.

Jest naprawdę wiele sytuacji, gdzie sprzedanie nieruchomości do takiej firmy, będzie najlepszym rozwiązaniem, przede wszystkim dotyczy to sprzedaży mieszkań, na które trudno jest samodzielnie znaleźć kupca.

Chodzi tu głównie o bardzo drogie nieruchomości, duże metraże, nietypowe rozkłady, gdzie barierą często jest cena, oraz o mieszkania zniszczone w różny sposób lub posiadające tzw. wadę prawną, czy obciążone hipoteką.

sposoby-na-sprzedaz-mieszkania

 

O Redakcja 122 artykuły
Redakcja portalu TBS24.pl