Problem z licznikami w TBS

This topic contains 4 odpowiedzi, has 0 głosy, and was last updated by  Anonim 8 years, 5 months temu.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Autor
    Wpisy
  • #1095

    Anonim

    .

    • This topic was modified 7 years, 5 months temu by  Redakcja.
    • This topic was modified 7 years, 5 months temu by  Redakcja.
    • This topic was modified 6 years, 9 months temu by  Redakcja.
    #5406

    Anonim

    Zwracam się z prośbą o poradę w związku z naliczoną mi opłatą za wodę. W 2012 roku był wykonany remont instalacji wodno-kanalizacyjnej w naszym bloku. Podczas remontu zostały zerwane wszystkie plomby z liczników. Mój licznik zaraz po remoncie zgłosiłam do oplombowania, za który zapłaciłam. Reszta liczników została oplombowana dopiero po mojej interwencji w marcu 2014 roku. W 2013 i 2014 roku powstały różnice w odczytach między głównym wodomierzem a tymi w lokalach w wysokości 70 m3. I w tej sytuacji zostałam obciążona opłatą w wartości 10% zużycia całej wody, która mieści się w granicach błędu. Czy ta opłata została mi słusznie naliczona, skoro nie wszyscy lokatorzy mieli oplombowane liczniki? Czy jest to zgodne z prawem czy TBS rządzi się po prostu swoimi prawami?

    #5407

    Anonim

    Plomba na liczniku to jakby zabezpieczenie przed kradzieżą. Nie jest ona wymagana jednakże lepiej żeby się na wodomierzu znajdowała.
    TBS zrobi tak, żeby było jak najmniej problemu a różnice z wodomierza głównego i tak musi rozliczyć. Niemniej jednak różnica w ilości 10% jest już niepokojąca. Norma (oprócz tej co mówią o niej przepisy) to jest jakieś 3-7%. Wtedy można powiedzieć, że różnica jest w normie.
    Powyżej 7% to trzeba było by się temu bliżej przyjrzeć, zacząć np od sprawdzenia legalizacji wodomierzy. Na wodomierzu zazwyczaj nabita jest plomba legalizacyjna lub rok produkcji. Jeżeli jest starszy niż 5 lat wodomierze należy wymienić bo przyczyniają się w dużym stopniu do zakłamywania wskazań. Powstaje wtedy większa różnica ale kosztem wykazanego mniejszego zużycia na poszczególnych wodomierzach. Jeżeli wodomierze macie na klatce schodowej to w łatwy sposób można sprawdzić czy np nie ma gdzieś przecieku na spłuczce – jak nie ma nikogo w mieszkaniu to zakręcić dopływ wody na 10s i odkręcić. Jeżeli wodomierz się zacznie kręcić i dobierać wodę oznaczać to będzie ewidentny przeciek. Z takimi przeciekami niestety sprawa wygląda tak, że generalnie w 95% nie wskażą one zużycia na wodomierzu lokalowym a wskażą je na wodomierzu głównym. Natomiast jeżeli macie wodomierze zainstalowane po mieszkaniach to przeciek można tylko dostrzec wizualnie przez TBS.
    Jeżeli wodomierze macie zainstalowane w mieszkaniach, problemem może być również czas odczytu wskazań wodomierzy, niedostępność lokatorów i przekazywanie wskazań telefonicznie. Dobrym rozwiązaniem w tym przypadku (ale tylko jak nie ma dostępu do wodomierzy są wodomierze z systemem radiowym).
    Innym czynnikiem zwiększającym ilość powstających różnic jest sam wodomierz i sposób jego montażu. Przeważnie wodomierze montowane są w pionie obniżając klasę dokładności wodomierza. Jak się przyjrzysz powinno być na nim oznaczenie A-V B-H lub B-V B-H myślę że o klasie C to nie ma co pisać (klasę C w większości przypadków posiadają wodomierze główne a słyszałem już, że niektóre przedsiębiorstwa wod-kan. montują wodomierze klasy). Drugie oznaczenie jest o tyle lepsze, że nie ma przy nim znaczenia czy wodomierz jest zainstalowany w poziomie czy w pionie, ma taką samą klasę dokładności i są to najczęściej wodomierze mokrobieżne – takie w których widać wodę – może już są takie w których nie widać. I tutaj drobna sugestia – nie ma co inwestować w wodomierze dokładniejsze niż klasy B, bo ubytki będą też na klasie C, może minimalnie mniejsze ale zawsze kosztem zużycia.
    To są najczęstsze przyczyny powstawania różnic. Jeżeli wszystkie się wyeliminuje jak pisałem różnice powinny być na poziomie 5-7%. Może być trochę mniej ale na pewno nie ujemnie jak wskazują normy +-. Jeżeli pomimo wyeliminowania wszystkich ujemnych czynników różnice są nadal duże przyczyny należy szukać w wodomierzu głównym. On tak samo jak wodomierze lokalowe podlega 5-letniej legalizacji. Zaznaczyć należy, że pomimo tego, że wodomierz posiada legalizację zdarzają się przypadki, że wodomierze takie przekłamują wskazania. Najprostszym sposobem jest zamontowanie wodomierza – podlicznika zaraz za wodomierzem głównym i porównanie zużycia. Ważne aby wodomierz był tej samej klasy dokładności lub jak najbardziej zbliżonej. Jeżeli różnice będą znaczne wodomierze poddaje się ekspertyzie.

    W razie pytań pisz 😉

    #5417

    Anonim

    Ponawiam pytanie: Czy ta dopłata została mi słusznie naliczona, skoro nie wszyscy lokatorzy mieli oplombowane liczniki?
    Rok rocznie stan wody jest spisywany przez pracowników TBS-u, którzy moim zdaniem nie wypełniają swoich obowiązków rzetelnie m.in. brak spisania nr licznika, roku produkcji czy stanu plomby.
    a drugie pytanie brzmi czy mogę odwoływać się od tej decyzji TBS-u, ponieważ wszystkie przykłady uchronienia się od różnic w ilościach wody przytoczone przez Pana, TBS nawet nie próbował stosować w naszym bloku?
    Tzn. uważam, że TBS nie próbował nawet odnaleźć „zagubionej” ilości wody tylko od razu naliczył mi dodatkowe 10%

    #5490

    Anonim

    Nie ma prawnego obowiązku plombowania liczników poza plombom fabrycznie założoną przez producenta.
    Po co pracownik ma spisywać numer licznika i jego rok produkcji skoro takie dane posiada?

    Mówiłem Ci, zobacz jaką masz datę produkcji na wodomierzu.
    Poza tym wodomierze mogą być powtórnie legalizowane i powinny posiadać plombę na samym wodomierzu. Dwie cyfry oznaczają rok legalizacji. Jeżeli możesz to podaj jak najwięcej danych.

    Odwołać się zawsze możesz. Możesz wnieść o kontrolę (jeżeli wodomierze są legalizowane) i przeprowadzenie odczytu kontrolnego z uwagi na fakt występowania dużych różnic zużycia wody.
    Podpowiem Ci jeszcze, napisz o wskazanie roku legalizacji wodomierza głównego, poszczególne wskazania wodomierza głównego za okresy które Cię interesują, oraz sumę wskazań wodomierzy lokalowych za okresy które Cię interesują. Wtedy będziesz wiedzieć jaka różnica występuje globalnie na nieruchomości. Poszczególnych zużyć nie dostaniesz bo tu wchodzi w grę ochrona danych.

    Wskazania wodomierza głównego możesz zweryfikować w przedsiębiorstwie wod-kan, myślę że nie będzie z tym problemu.

    Wodomierze jak mniemam macie w mieszkaniach?

    Druga strona medalu – przy braku legalizacji wodomierzy powinniście zostać rozliczeni na osoby, czyli globalne zużycie podzielić na ilość osób i tyle.
    Przydało by się ustalić – przy ewentualnym braku legalizacji wodomierzy – kto jest odpowiedzialny za ich legalizację i czy istnieje jakiś regulamin rozliczania wody czy tylko opiera się o obowiązujące przepisy.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)

You must be logged in to reply to this topic.